Lakomec

Lakomec – Molière

LITERÁRNÍ TEORIE

Literární druh a žánr:

drama, komedie, veršovaná hra

Literární směr:

klasicismus, poprvé uvedeno 1668 v Paříži; typické rysy klasicistního dramatu – jednota místa, času a děje, důraz na rozum, mravní ponaučení, inspirace antikou

Slovní zásoba:

jazyk je spisovný, místy archaický, bohatý na ironii, sarkasmus, slovní hříčky, dialogy, monology, využití přímé řeči

Figury a tropy:

ironizace, hyperbola (přehánění lakoty), přirovnání, metafora, satira, opakování, komické situace, karikatura

Rytmus, verš, rým:

psáno převážně v próze, některé pasáže ve verších; rytmus určen střídáním dialogů a monologů, rým v původním francouzském znění

Vypravěč (lyrický subjekt):

žádný vypravěč, děj je tvořen replikami postav

Stylistická charakteristika textu:

živé dialogy, vtipné repliky, slovní hříčky, ironie, satira, jednoduché i složitější věty, důraz na komiku a charakterové rysy postav

Postavy:

Děj:

Harpagon je posedlý penězi a chce výhodně provdat a oženit své děti, aniž by utratil jediný sou. Cléante miluje Marianu, kterou si chce Harpagon vzít sám. Élise miluje Valéra, který pracuje u Harpagona. Harpagonova truhla s penězi je ukradena, což způsobí zmatek. Nakonec se vše vyřeší, děti si mohou vzít své milé a Harpagon dostane zpět své peníze.

Kompozice:

chronologická, pět dějství, jednota místa (Harpagonův dům), času a děje

Prostor a čas:

Paříž, Harpagonův dům, 17. století

Význam sdělení (hlavní myšlenky, motivy):

kritika lakoty, chamtivosti, pokrytectví, zesměšnění lidských slabostí, důraz na rozum a morálku, motivy: peníze, láska, rodina, přetvářka

LITERÁRNÍ HISTORIE – společensko-historické pozadí vzniku

Dobové vnímání díla a jeho proměny:

v době vzniku velmi úspěšné, dodnes patří k nejhranějším komediím, inspirace pro další autory, často adaptováno

Dobová kritika díla a její proměny:

zpočátku kritizováno některými konzervativci pro zesměšnění vážených vrstev, později uznáváno jako vrchol komediálního žánru

Aktuálnost tématu a zpracování díla:

nadčasová kritika lidské chamtivosti, stále aktuální, komediální zpracování oslovuje i dnešní publikum

Srovnání s vybraným literárním dílem:

srovnatelné s dalšími Molièrovými komediemi (Tartuffe, Zdravý nemocný), nebo s Gogolovým Revizorem (kritika lidských slabostí)

Známí autoři stejné doby a spojení s autorem: